TV-høsten 2014 » MEC Norway

DJLT Animation
  • Nyheter
    Nyheter
  • Publikasjoner
    Publikasjoner
  • Søk
    Søk
prev
next
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og...

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming...

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad...

Download

"A Month in Media" - septemberutgaven

"A Month in Media" - septemberutgaven

01/10/2015 01/10/2015

Les om syv aktuelle temaer i MECs septemberutgave av "A Month in Media".

Les om syv aktuelle temaer i MECs septemberutgave av "A Month in Media".

Download

Fast Take: Blokkering av innhold i iOS 9

Fast Take: Blokkering av innhold i iOS 9

11/09/2015 11/09/2015

MEC analyserer Apple's annonserte...

Download

FAST TAKE: APPLE-LANSERING, SEPT 2015

FAST TAKE: APPLE-LANSERING, SEPT 2015

10/09/2015 10/09/2015

MEC oppsummerer de viktigste nyhetene fra Apple-lanseringen, og implikasjoner for merkevarer.

MEC oppsummerer de viktigste nyhetene fra Apple-lanseringen, og implikasjoner for merkevarer.

Download

SPOTLIGHT ON PROXIMITY

SPOTLIGHT ON PROXIMITY

07/08/2015 07/08/2015

En utforsking av utviklingen av data-drevet hyperlokal media.

En utforsking av utviklingen av data-drevet hyperlokal media.

Download

SPOTLIGHT ON ECOMMERCE

SPOTLIGHT ON ECOMMERCE

20/07/2015 20/07/2015

E Commerce muligheter for FMCG...

Download

MEC@CANNES KEY TAKEAWAYS 2015

MEC@CANNES KEY TAKEAWAYS 2015

29/06/2015 29/06/2015

Trender, temaer og sitater fra årets...

Download

Review Preview No. 5: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 5: «Transforming...

17/04/2015 17/04/2015

MEC gir årlig ut sin «Review/Preview»-rapport. Tittelen i år reflekterer et marked i stor endring.

MEC gir årlig ut sin «Review/Preview»-rapport. Tittelen i år reflekterer et marked i stor endring.

Download

Nyheter

go
1 / 10

Publikasjoner

go
1 / 3
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og trender fra The South by Southwest Interactive Festival i Texas 2016.

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport oppsummerer fjorårets trender og key...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad Week 2015 i NY.

Download

TV-høsten 2014
26/08/2014 , #TVHøsten2014 / #RubenLisøy

TV-Høsten er i full gang til tross for at det fortsatt er sensommer! TV2 har allerede fått en pangstart med gode seertall og mye PR for det nye programmet «Født i feil kropp». I tillegg har «Idol» hatt en bra start med over 530.000 seere i snitt første uken. For TV2 sin del er det også mange kjente og sterke titler som skal dra lasset som eksempelvis «Farmen», «Skal vi danse», «Jakten på kjærligheten» og «Senkveld med Thomas & Harald».

I tillegg er det flere nye titler som er med på å styrke TV-høsten for TV2. Eksempler på dette er «Meglerne» med folkekjære Truls Svendsen, «Idol Jr», «Bønder i by’n», «Dritseint med Edel» og «Jaget», hvilket gjør at det er absolutt grunn til å være positiv med hva TV2 vil levere i løpet av høsten. Som en liten krone på verket har TV2 også tatt over «Robinson» fra TV3. Underholdningsmessig leverer TV2 etter vår oppfatning en relativt bunnsolid programpakke denne høsten. Etter å ha lagt bak seg et første halvår med en vekst på nesten 5 prosentpoeng, ligger alt til rette for en svært hyggelig høst for TV2.

SBS Discovery har i de siste årene tatt større og større markedsandeler, spesielt i yngre og mer attraktive målgrupper. Det er ingen grunn til å tro at denne tendensen endrer seg denne høsten. Sikre programkonsepter som «71 grader Nord», «I kveld med Ylvis Live» og «Jul i Tangerudbakken», vil gå sammen med nysatsningene «Gift ved første blikk», «Kanal Valen», «Klovn til kaffen» og «Ønskebarn».

Storsatsningen er heller ikke begrenset til hovedkanalen. I høst byr også nisjekanalene MAX og FEM opp til dans. Spesielt førstnevnte har fått merke at å ha «amerikansk storkapital» med Discovery på laget, fører med seg finansiell pondus. EM-kvalik i fotball på MAX betyr store seerandeler! Så vil vi også kunne se på FEM som tar reality tilbake til krybben og setter i gang med en ny sesong «Big Brother», med norsk reality-TVs far Lasse Hallberg som produsent.

Høsten til TV3 er det mer usikkerhet rundt i og med at de ikke har presentert høstprogrammet sitt enda. Med ny ledelse på plass virker det som om fokuset er mer langsiktig og de er forsiktig med tanke på denne høsten. Det vi vet at programrekken vil inneholde er: «Lukket visning», «Masterchef», «Hellstrøm rydder opp hjemme», og «Luksusfellen» - altså litt kjent og litt nytt. Det skal uansett bli spennende å følge TV3 med nytilsatt TV3- sjef Morten Michalsen ved roret.

- Alt ligger dermed til rette for en sterk kommersiell TV-høst, er den umiddelbare kommentaren fra MECs TV-sjef Glenn Engebretsen. - NRK har lagt bak seg et meget tøft førstehalvår, med en nedgang på 5 prosentpoeng i andel. Men det må også nevnes at det blir spennende å følge NRK sin nye fredagssatsing «The hit». Både SBS Discovery og spesielt TV2 kommer i høst med programmer med en bred appell, som trolig vil gi dem mulighet til å hente enda større andeler av seingen blant TV-elskende nordmenn i høst, avslutter Engebretsen.

Vi kan med sikkerhet si at det har aldri vært sterkere konkurranse om TV seerne enn det vi vil se i høst! Vi gleder oss!!

TV-høsten 2014
close
 

Utfordring

Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

  •  God smak
  •  God kvalitet
  •  Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav


Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet – både i dybde og bredde – samt å etablere en unik differensiering i markedet.

Mål

I lys av markedsanalysen utformet vi sammen med Lofotenprodukt en todelt målsetning:

  • Få mer synlighet og økt uhjulpet kjennskap fra 6 til 17 prosent i 2013
  • Styrke koblingen mellom merkevaren og verdier som «rett fra havet», «ekte og naturlige råvarer», «høyt fiskeinnhold» og «velsmakende»

Strategi og løsning

Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.

Resultat

  • Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap
  • Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook. Reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube
  • Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien «Smarte kampanjer
  • Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent
SHARE:
close

Utfordring


Hvert år har Vinmonopolet informasjonskampanjer som skal bidra til å styrke merkevaren og vise at de tar samfunnsansvar. Vinmonopolet har et særlig ansvar for å innrette sin virksomhet i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven. Dette konkrete caset omhandler legitimasjonskampanjene i 2014 og i februar og mars 2015.


Med svært begrensede budsjetter var hovedutfordringen å kommunisere denne type budskap på en effektiv måte, samt skape riktig gjennomslagskraft i en målgruppe som i utgangspunktet ikke liker å bli fortalt hva de bør gjøre og ikke bør gjøre.

Mål

 

  • Øke andel ungdom som viser legitimasjon uoppfordret når de besøker Vinmonopolet med 10 prosent sammenlignbar periode året før
  • Vise samfunnsansvar overfor den øvrige befolkningen
  • Gjøre hverdagen til de ansatte på Vinmonopolet lettere, siden de da slippet å spørre så mange om legitimasjon. Vinmonopolet har en politikk som sier at de skal spørre alle under 25 år om legitimasjon

Strategi og løsning


Reklamebyrået TRY/APT ble gitt i oppdrag å utvikle en ny og kreativ idé som var egnet til å fange oppmerksomhet. Det var viktig at kommunikasjonen ble oppfattet som morsom og uhøytidelig, og at budskapet skapte en interesse i målgruppen for å vise legitimasjon uten å bruke «pekefinger».


Kommunikasjonen som TRY/APT kom opp med kombinerer innsatsen for å få enda flere til å vise legitimasjon uoppfordret, med å gi et viktig bidrag til arbeidet med å bevare biene. Hver gang en kunde mellom 18 og 25 år viser legitimasjon på eget initiativ, gir Vinmonopolet en liten sum penger til Norges Birøkterlag. Dette kommuniseres på en morsom måte ved å spille på ungdoms sosiale samvittighet.


For å nå målgruppen på en effektiv måte med et begrenset budsjett gjennom en relativt lang kampanjeperiode, fokuserte vi på kun digitale medier – både betalte, fortjente og egne medier. I enkelte mediekanaler ble det utarbeidet «skreddersydde» kreative formater for å gi ekstra oppmerksomhet. I tillegg til Vinmonopolets egen kampanjeside, som ble flittig delt av målgruppen på Twitter og Facebook, ble det også gjennomført aktiviteter på Vinmonopolets Facebook-sider.


I butikken fikk de som viste legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne. Dette hadde en god viral effekt og «Vinmonopol-bien» ble hyppig delt av målgruppen på Instagram – med over 1000 bilder i den første kampanjeperioden.

Resultater

  • I 2014 viste 2 356 144 uoppfordret legitimasjon. Dette er en økning på 12 prosent og godt over målet på 10 prosent
  • Egne målinger Vinmonopolet foretar via TNS Gallup viser et sjeldent høyt engasjement rundt kampanjen hos målgruppen
  • Høyt engasjement blant Vinmonopolets ansatte
SHARE:
close

Utfordring

Storo Storsenter er et av de ledende kjøpesentrene i Oslo – der kundene primært kommer fra nærområdet. Siden konkurransen i markedet er hard, og publikum generelt oppfatter sentrene som generiske, kan det være vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. I tillegg er det voksende omfanget av netthandel en utfordring som påvirker sentrenes besøkstall.


I forbindelse med Storo Storsenters 30-årsjubileum i oktober 2014 ble det fremmet et ønske om å gjøre denne feiringen spesiell. Kjøpesentrene har en rekke forskjellige markeringer i løpet av året, og det er derfor krevende å skille seg ut i rekken av anledninger. Hovedutfordringen knyttet til et «30-årsjubileum» var derfor å differensiere Storo Storsenter og øke antallet besøkende.

Mål

Det ble utformet følgende målsetninger:

  • Hovedmål for selve kampanjeuken var en økning på 10 prosent i omsetning
  • Det sekundære målet var å forbedre engasjementet på Facebook-siden, samt å oppnå 5 prosent flere følgere i løpet av kampanjeperioden
  • Et tredje mål var å påvise Facebooks evne som markedsføringskanal for å drive salg for butikken Hansen & Dysvik gjennom et spesialtilbud

Strategi og løsning

Gjennom et engasjerende konsept både i sosiale medier og på senteret, utviklet vi en aktivering med en «fair share of madness!». Som et strategisk grep for å øke oppmerksomheten og involveringen av kundene, ble det lansert en lavterskels-quiz på Facebook. Førstepremien var 30 sekunder gratis shopping i valgfri butikk på selve jubileumsdagen. Formålet med denne ideen var å la forbrukerne få leke seg og interagere med merkevaren Storo Storsenter.

Vi utarbeidet en digital kommunikasjonsstrategi med vekt på Facebook. Reklamebyrået fikk ansvaret for posting av alle innlegg, mens MEC tok på seg alt av annonsering. Noe av budsjettet ble investert i printmedier, men uten pris- og tilbudskommunikasjon. Formidlingen av tilbud ble kun gjort på Storos Facebook-side og via flyere på senteret.
Quizdeltagelsen ble drevet frem med innlegg på Facebook, Instagram, Storos hjemmeside, samt bannerannonseringen gjennom Xaxis’ retargeting-program og Google Adwords. I tillegg ble det satt opp en egen quiz-stand på senteret for å gi konkurransen et ekstra gir de to siste dagene i jubileumsuken.

Resultater

Kampanjen skapte stor trafikk på Storos Facebook-side, og tilbakemeldingene og kommentarene var utelukkende positive. Dette er resultatene som ble oppnådd:

  • 25 prosent økning i omsetning i løpet av kampanjeuken sammenlignet med 2012. Isolert sett var lørdagen den beste dagen i året inkludert julehandelen
  • 9 prosent flere Facebook-tilhengere i perioden – dette uten å kjøpe fans
  • I alt 9 500 unike deltagere var med på quizen
  • Hansen & Dysvik oppnådde en omsetningsøkning på 286 prosent
  • I de påfølgende ukene av 2014 hadde senteret en økning på 5 prosent i omsetning

Alle tall er sammenlignet med samme periode i 2013.

SHARE:
close