Slik blir TV-våren 2016 » MEC Norway

DJLT Animation
  • Nyheter
    Nyheter
  • Publikasjoner
    Publikasjoner
  • Søk
    Søk
prev
next
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og...

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming...

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad...

Download

"A Month in Media" - septemberutgaven

"A Month in Media" - septemberutgaven

01/10/2015 01/10/2015

Les om syv aktuelle temaer i MECs septemberutgave av "A Month in Media".

Les om syv aktuelle temaer i MECs septemberutgave av "A Month in Media".

Download

Fast Take: Blokkering av innhold i iOS 9

Fast Take: Blokkering av innhold i iOS 9

11/09/2015 11/09/2015

MEC analyserer Apple's annonserte...

Download

FAST TAKE: APPLE-LANSERING, SEPT 2015

FAST TAKE: APPLE-LANSERING, SEPT 2015

10/09/2015 10/09/2015

MEC oppsummerer de viktigste nyhetene fra Apple-lanseringen, og implikasjoner for merkevarer.

MEC oppsummerer de viktigste nyhetene fra Apple-lanseringen, og implikasjoner for merkevarer.

Download

SPOTLIGHT ON PROXIMITY

SPOTLIGHT ON PROXIMITY

07/08/2015 07/08/2015

En utforsking av utviklingen av data-drevet hyperlokal media.

En utforsking av utviklingen av data-drevet hyperlokal media.

Download

SPOTLIGHT ON ECOMMERCE

SPOTLIGHT ON ECOMMERCE

20/07/2015 20/07/2015

E Commerce muligheter for FMCG...

Download

MEC@CANNES KEY TAKEAWAYS 2015

MEC@CANNES KEY TAKEAWAYS 2015

29/06/2015 29/06/2015

Trender, temaer og sitater fra årets...

Download

Review Preview No. 5: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 5: «Transforming...

17/04/2015 17/04/2015

MEC gir årlig ut sin «Review/Preview»-rapport. Tittelen i år reflekterer et marked i stor endring.

MEC gir årlig ut sin «Review/Preview»-rapport. Tittelen i år reflekterer et marked i stor endring.

Download

Nyheter

go
1 / 10

Publikasjoner

go
1 / 3
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og trender fra The South by Southwest Interactive Festival i Texas 2016.

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport oppsummerer fjorårets trender og key...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad Week 2015 i NY.

Download

Slik blir TV-våren 2016
13/11/2015 , #TV / #Vårtablå / #MTG / #DNN / #MECBroadcast / #Glenn Engebretsen

De kommersielle TV-husene MTG og DNN har nå presentert hva de skal tilby seerne gjennom våren.


For et par dager siden slapp MTG sitt vårtablå, og det er tydelig at de fortsatt kommer til å satse videre på egenproduksjoner til våren. Det kommer flere kjente konsepter som blant annet «Paradise Hotell», «Boligjakten», «Luksusfellen», «Garasjen», «Champions League», «La Liga» og «Hele Norge baker». Av TV-husets nye vårkonsepter er «Superoppusserne», «Larvikjentene» og «Norske fans». I tillegg kommer også den store nordiske dramaproduksjonen «Black Widows».


DNN (Discovery Network Norway) offentliggjorde også sitt vårtablå denne uken. Det fremstår som fjellstøtt med flere sikre konsepter, men også noen nye spennende programmer. Av gamle travere blir det gjensyn med «Neste sommer», «I kveld med YLVIS LIVE», «71 grader nord – Norges tøffeste kjendis», «Helt perfekt», «4-stjerners middag», «Barneavdelingen», «Typisk deg» og «Brille». Blant de nye konseptene kan TVNorge friste med «I hodet på Tufte», «Koht og kidsa», «Berserk – i pionerenes farvann» og «Mitt kjøkken ruler».


Personlig gleder jeg meg mest til den nye sesongen av Berserk. Etter å ha hørt podcasten «Alt du sier feil Espen» med Petter Baarli som forteller anekdoter fra turen, kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at det vil bli underholdende. DNN fortsetter å satse på nisjekanalene og det kommer også flere egenproduksjoner på disse denne våren. Ellers er det bare å lene seg tilbake i sofaen og følge med på «Asbjørns Julekalender» som skal gå i desember på TVNorge.


TV i Norge

TV-seingen i Norge holder seg fortsatt bra. Antall seerminutter er noe tilbake sammenlignet med 2014 – hvor vi så 174 minutter i snitt på lineær-TV hver dag. Hittil i år har vi sett 169 minutter daglig, men det er fortsatt noen gode TV-uker igjen av året. Det er mye snakk om at «de unge ser ikke lenger på TV» - som er et nokså unyansert utsagn. I målgruppen personer 12-39 år ser disse i snitt 110 minutter på TV hver dag. Antall minutter foran TV går noe ned, men vi ser en vekst i hvor mange som ser på TV daglig. I hele befolkningen ser vi en vekst i daglig dekning fra 70,3 % i 2014 til 73,7 % i år. Trenden er den samme i målgruppen 12-39 år, hvor den daglige dekningen i 2014 var på 61 %, mens den hittil i år er økt til 63,4 %.


Det er en endring på hvordan vi konsumerer levende bilder. At dekningen øker, samtidig som antall seerminutter går ned, tyder på at TV fortsatt er samlingspunktet. Men vi bruker TV til mer enn å se lineær-TV. I målgruppen 20-29 år er andelen OU (Other Use) på cirka 30 % av tiden de totalt tilbringer foran TV. Spådommen til Reed Hastings i Netflix om at vi i fremtiden kommer til å sitte med hver vår lille skjerm i sofaen og konsumere levende bilder, er nok en kraftig overdrivelse. Spør man de som benytter seg av Netflix, sier for øvrig 76 % av disse at TV-skjermen er den foretrukne skjermen å konsumere Netflix.


Den siste tiden har det vært små endringer i TV-markedet, men det et par ting som er verdt å merke seg. Ser vi på målgruppen personer 20-49 år i høstmånedene, holder NRK-gruppen på sin andel på 23,3 %. TV2-gruppen og DNN har begge en tilbakegang sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. TV2-gruppen hadde i fjor høst en andel på 29,5 %. Denne er nå redusert til 26,9 %. For første gang på mange år har DNN stanset opp sin positive utvikling.


DNN hadde i fjor en andel på 26,6 %, mens de hittil i høst har en andel på 24,5 %. Det som derimot er gledelig, er utviklingen MTG har hatt den siste tiden. Høsten 2014 er en periode jeg vil anta MTG ønsker skal gå i glemmeboken, da de fleste egenproduksjonene ble kuttet og andelene raste. Tallene for høsten så langt er veldig positive for MTG. De traff bunnen i fjor høst med en andel på 9,6 % av den totale seingen i målgruppen personer 20-49 år. I år kan MTG vise til en vekst i andeler på nesten 20 %, når de nå i høst har hatt 11,4 % av seingen i målgruppen. Den minste kommersielle pakken FOX, som består av National Geographic, BBC og FOX, kan også vise til en hyggelig vekst i høst. FOX hadde i fjor en andel på 2,5 %, hittil i høst har de en andel på 3,3 %.

Foto: TVNorge

Slik blir TV-våren 2016
close
 

Utfordring

Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

  •  God smak
  •  God kvalitet
  •  Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav


Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet – både i dybde og bredde – samt å etablere en unik differensiering i markedet.

Mål

I lys av markedsanalysen utformet vi sammen med Lofotenprodukt en todelt målsetning:

  • Få mer synlighet og økt uhjulpet kjennskap fra 6 til 17 prosent i 2013
  • Styrke koblingen mellom merkevaren og verdier som «rett fra havet», «ekte og naturlige råvarer», «høyt fiskeinnhold» og «velsmakende»

Strategi og løsning

Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.

Resultat

  • Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap
  • Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook. Reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube
  • Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien «Smarte kampanjer
  • Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent
SHARE:
close

Utfordring


Hvert år har Vinmonopolet informasjonskampanjer som skal bidra til å styrke merkevaren og vise at de tar samfunnsansvar. Vinmonopolet har et særlig ansvar for å innrette sin virksomhet i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven. Dette konkrete caset omhandler legitimasjonskampanjene i 2014 og i februar og mars 2015.


Med svært begrensede budsjetter var hovedutfordringen å kommunisere denne type budskap på en effektiv måte, samt skape riktig gjennomslagskraft i en målgruppe som i utgangspunktet ikke liker å bli fortalt hva de bør gjøre og ikke bør gjøre.

Mål

 

  • Øke andel ungdom som viser legitimasjon uoppfordret når de besøker Vinmonopolet med 10 prosent sammenlignbar periode året før
  • Vise samfunnsansvar overfor den øvrige befolkningen
  • Gjøre hverdagen til de ansatte på Vinmonopolet lettere, siden de da slippet å spørre så mange om legitimasjon. Vinmonopolet har en politikk som sier at de skal spørre alle under 25 år om legitimasjon

Strategi og løsning


Reklamebyrået TRY/APT ble gitt i oppdrag å utvikle en ny og kreativ idé som var egnet til å fange oppmerksomhet. Det var viktig at kommunikasjonen ble oppfattet som morsom og uhøytidelig, og at budskapet skapte en interesse i målgruppen for å vise legitimasjon uten å bruke «pekefinger».


Kommunikasjonen som TRY/APT kom opp med kombinerer innsatsen for å få enda flere til å vise legitimasjon uoppfordret, med å gi et viktig bidrag til arbeidet med å bevare biene. Hver gang en kunde mellom 18 og 25 år viser legitimasjon på eget initiativ, gir Vinmonopolet en liten sum penger til Norges Birøkterlag. Dette kommuniseres på en morsom måte ved å spille på ungdoms sosiale samvittighet.


For å nå målgruppen på en effektiv måte med et begrenset budsjett gjennom en relativt lang kampanjeperiode, fokuserte vi på kun digitale medier – både betalte, fortjente og egne medier. I enkelte mediekanaler ble det utarbeidet «skreddersydde» kreative formater for å gi ekstra oppmerksomhet. I tillegg til Vinmonopolets egen kampanjeside, som ble flittig delt av målgruppen på Twitter og Facebook, ble det også gjennomført aktiviteter på Vinmonopolets Facebook-sider.


I butikken fikk de som viste legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne. Dette hadde en god viral effekt og «Vinmonopol-bien» ble hyppig delt av målgruppen på Instagram – med over 1000 bilder i den første kampanjeperioden.

Resultater

  • I 2014 viste 2 356 144 uoppfordret legitimasjon. Dette er en økning på 12 prosent og godt over målet på 10 prosent
  • Egne målinger Vinmonopolet foretar via TNS Gallup viser et sjeldent høyt engasjement rundt kampanjen hos målgruppen
  • Høyt engasjement blant Vinmonopolets ansatte
SHARE:
close

Utfordring

Storo Storsenter er et av de ledende kjøpesentrene i Oslo – der kundene primært kommer fra nærområdet. Siden konkurransen i markedet er hard, og publikum generelt oppfatter sentrene som generiske, kan det være vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. I tillegg er det voksende omfanget av netthandel en utfordring som påvirker sentrenes besøkstall.


I forbindelse med Storo Storsenters 30-årsjubileum i oktober 2014 ble det fremmet et ønske om å gjøre denne feiringen spesiell. Kjøpesentrene har en rekke forskjellige markeringer i løpet av året, og det er derfor krevende å skille seg ut i rekken av anledninger. Hovedutfordringen knyttet til et «30-årsjubileum» var derfor å differensiere Storo Storsenter og øke antallet besøkende.

Mål

Det ble utformet følgende målsetninger:

  • Hovedmål for selve kampanjeuken var en økning på 10 prosent i omsetning
  • Det sekundære målet var å forbedre engasjementet på Facebook-siden, samt å oppnå 5 prosent flere følgere i løpet av kampanjeperioden
  • Et tredje mål var å påvise Facebooks evne som markedsføringskanal for å drive salg for butikken Hansen & Dysvik gjennom et spesialtilbud

Strategi og løsning

Gjennom et engasjerende konsept både i sosiale medier og på senteret, utviklet vi en aktivering med en «fair share of madness!». Som et strategisk grep for å øke oppmerksomheten og involveringen av kundene, ble det lansert en lavterskels-quiz på Facebook. Førstepremien var 30 sekunder gratis shopping i valgfri butikk på selve jubileumsdagen. Formålet med denne ideen var å la forbrukerne få leke seg og interagere med merkevaren Storo Storsenter.

Vi utarbeidet en digital kommunikasjonsstrategi med vekt på Facebook. Reklamebyrået fikk ansvaret for posting av alle innlegg, mens MEC tok på seg alt av annonsering. Noe av budsjettet ble investert i printmedier, men uten pris- og tilbudskommunikasjon. Formidlingen av tilbud ble kun gjort på Storos Facebook-side og via flyere på senteret.
Quizdeltagelsen ble drevet frem med innlegg på Facebook, Instagram, Storos hjemmeside, samt bannerannonseringen gjennom Xaxis’ retargeting-program og Google Adwords. I tillegg ble det satt opp en egen quiz-stand på senteret for å gi konkurransen et ekstra gir de to siste dagene i jubileumsuken.

Resultater

Kampanjen skapte stor trafikk på Storos Facebook-side, og tilbakemeldingene og kommentarene var utelukkende positive. Dette er resultatene som ble oppnådd:

  • 25 prosent økning i omsetning i løpet av kampanjeuken sammenlignet med 2012. Isolert sett var lørdagen den beste dagen i året inkludert julehandelen
  • 9 prosent flere Facebook-tilhengere i perioden – dette uten å kjøpe fans
  • I alt 9 500 unike deltagere var med på quizen
  • Hansen & Dysvik oppnådde en omsetningsøkning på 286 prosent
  • I de påfølgende ukene av 2014 hadde senteret en økning på 5 prosent i omsetning

Alle tall er sammenlignet med samme periode i 2013.

SHARE:
close