I hvilken grad vil folk bytte bank i sin jakt på lavere renter? » MEC Norway

DJLT Animation
  • Nyheter
    Nyheter
  • Publikasjoner
    Publikasjoner
  • Søk
    Søk
prev
next
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og...

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming...

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad...

Download

"A Month in Media" - septemberutgaven

"A Month in Media" - septemberutgaven

01/10/2015 01/10/2015

Les om syv aktuelle temaer i MECs septemberutgave av "A Month in Media".

Les om syv aktuelle temaer i MECs septemberutgave av "A Month in Media".

Download

Fast Take: Blokkering av innhold i iOS 9

Fast Take: Blokkering av innhold i iOS 9

11/09/2015 11/09/2015

MEC analyserer Apple's annonserte...

Download

FAST TAKE: APPLE-LANSERING, SEPT 2015

FAST TAKE: APPLE-LANSERING, SEPT 2015

10/09/2015 10/09/2015

MEC oppsummerer de viktigste nyhetene fra Apple-lanseringen, og implikasjoner for merkevarer.

MEC oppsummerer de viktigste nyhetene fra Apple-lanseringen, og implikasjoner for merkevarer.

Download

SPOTLIGHT ON PROXIMITY

SPOTLIGHT ON PROXIMITY

07/08/2015 07/08/2015

En utforsking av utviklingen av data-drevet hyperlokal media.

En utforsking av utviklingen av data-drevet hyperlokal media.

Download

SPOTLIGHT ON ECOMMERCE

SPOTLIGHT ON ECOMMERCE

20/07/2015 20/07/2015

E Commerce muligheter for FMCG...

Download

MEC@CANNES KEY TAKEAWAYS 2015

MEC@CANNES KEY TAKEAWAYS 2015

29/06/2015 29/06/2015

Trender, temaer og sitater fra årets...

Download

Review Preview No. 5: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 5: «Transforming...

17/04/2015 17/04/2015

MEC gir årlig ut sin «Review/Preview»-rapport. Tittelen i år reflekterer et marked i stor endring.

MEC gir årlig ut sin «Review/Preview»-rapport. Tittelen i år reflekterer et marked i stor endring.

Download

Nyheter

go
1 / 10

Publikasjoner

go
1 / 3
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og trender fra The South by Southwest Interactive Festival i Texas 2016.

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport oppsummerer fjorårets trender og key...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad Week 2015 i NY.

Download

I hvilken grad vil folk bytte bank i sin jakt på lavere renter?
30/01/2015

Mange norske banker startet året med rentekutt, og det ligger en forventning om at resten av landets banker følger opp. Men hvor lojale er nordmenn til de forskjellige merkevarene i bankmarkedet – og i hvilken grad vil vi bytte bank for å oppnå lavere renter?

Vi vet at der er en betydelig treghet i befolkningen rundt bytte av bank; mange er usikre på hvor mye de vil tjene på et bytte, og de er redd for arbeidet og usikkerheten knyttet til bytte av bank; kanskje lønner det seg lite på lengre sikt uansett? Hva med relasjoner og historikk en har med banken sin i dag? Hva med alt det andre utover boliglånet, som lønnskonto, sparing og fond? I hvilken grad vil en tape opparbeidede fordeler som totalkunde hvis en flytter på sine lån?

MEC har hatt flere artikler i både Finansavisen og Kampanje om verdien av nordmenns merkevareoppfatninger innen privatbankmarkedet, som predisponerer for valg av bank i dag og i fremtiden, samt kundenes vilje til å betale mer for banktjenestene enn hos konkurrerende banker. Disse artiklene er basert på merkevarestudien BrandZ, som gjennomføres av Millward Brown på vegne av selskaper innen WPP.

Studien viste – ikke uventet – at DNB er den klart sterkeste og mest verdifulle merkevaren i kategorien. På andre og tredje plass havner Sparebank 1 og Skandiabanken.

Men de tre bankene har ulike styrker. For DNBs del er det spesielt tydeligheten i markedet og synligheten i media som bidrar til merkevarestyrken i privatmarkedet for banktjenester. Sparebank 1 oppleves spesielt som betydningsfull for kundene, og Skandiabanken scorer best når det gjelder differensiering i markedet.

  • DNB oppleves som ledende og mest synlig, og blir derfor svært tydelig i markedet. Men DNB oppfattes også som dyr.

  • Sparebank 1 oppleves som en «mindre versjon» av DNB på godt og vondt; mindre tydelig og ledende, mindre sterk på rådgivning, men oppfattes også i mindre grad som dyr.

  • Skandiabanken skiller seg fra de to andre bankene ved at de oppfattes først og fremst som annerledes og bedre på pris. Samtidig oppfattes de som svakere på rådgivning; alt dette henger sammen med folks oppfatning av Skandiabankens digitale posisjon.

Er disse merkevareoppfatningene sterke nok til å holde på kundene når konkurrenter kutter rentenivået?

Det har jo vært mye støy og negativ presse rundt DNB, blant annet sjefsbonuser, spleiselag og problemer med nede-tid for nettbanken deres. Dette vil nok på kort sikt kunne avskrekke noen av de som til enhver tid er i en beslutningsprosess, fra å velge DNB. Men studien viser også at det er DNB som, på grunn av sin størrelse og tydelighet, vinner mest kunder i beslutningsprosessen, fra beslutning om å skifte bank til valg av bank er gjort. Dernest Skandiabanken og Sparebank1.

  • DNB vinner mest fra Sparebank1, Nordea og Gjensidige bank, og taper mest til Skandiabanken.

  • Skandiabanken vinner mest fra Santander og Nordea, og taper mest til DNB.

  • Sparebank1 vinner like mye fra Nordea, Santander og DNB, og taper mest til DNB så Skandiabanken.

  • I 2012 viste tilsvarende undersøkelse at Skandiabanken hadde størst potensiale for vekst pga. en liten markedsandel i utgangspunktet, i kombinasjon med en oppfatning av gode priser og gode digitale løsninger. Undersøkelsen i 2014 viser at Skandiabanken fortsatt har det største potensialet for vekst i 2014/ 15.

Så, alt i alt, tror vi ikke DNB vil miste mange kunder på kort sikt som følge av endringene i rentenivåene. Derimot ser vi at banken har svekket seg noe fra 2012, og vil også på sikt tape markedsandeler i privatmarkedet hvis ikke denne negative trenden snus.

Samtidig ser vi at Skandiabanken ligger godt an til å ta markedsandeler ved å tiltrekke seg en stadig større andel av de som vurderer å bytte bank, eller som skal inn i dette markedet. Dette er et mulig signal om at fremtiden for privatbank-tjenester i stadig sterkere grad ligger hos de bankene som fremstår med de beste prisene og de beste digitale løsningene; tjenester som oppleves som mer verdifulle for kunden, til en fornuftig pris.

I hvilken grad vil folk bytte bank i sin jakt på lavere renter?
close
 

Utfordring

Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

  •  God smak
  •  God kvalitet
  •  Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav


Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet – både i dybde og bredde – samt å etablere en unik differensiering i markedet.

Mål

I lys av markedsanalysen utformet vi sammen med Lofotenprodukt en todelt målsetning:

  • Få mer synlighet og økt uhjulpet kjennskap fra 6 til 17 prosent i 2013
  • Styrke koblingen mellom merkevaren og verdier som «rett fra havet», «ekte og naturlige råvarer», «høyt fiskeinnhold» og «velsmakende»

Strategi og løsning

Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.

Resultat

  • Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap
  • Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook. Reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube
  • Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien «Smarte kampanjer
  • Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent
SHARE:
close

Utfordring


Hvert år har Vinmonopolet informasjonskampanjer som skal bidra til å styrke merkevaren og vise at de tar samfunnsansvar. Vinmonopolet har et særlig ansvar for å innrette sin virksomhet i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven. Dette konkrete caset omhandler legitimasjonskampanjene i 2014 og i februar og mars 2015.


Med svært begrensede budsjetter var hovedutfordringen å kommunisere denne type budskap på en effektiv måte, samt skape riktig gjennomslagskraft i en målgruppe som i utgangspunktet ikke liker å bli fortalt hva de bør gjøre og ikke bør gjøre.

Mål

 

  • Øke andel ungdom som viser legitimasjon uoppfordret når de besøker Vinmonopolet med 10 prosent sammenlignbar periode året før
  • Vise samfunnsansvar overfor den øvrige befolkningen
  • Gjøre hverdagen til de ansatte på Vinmonopolet lettere, siden de da slippet å spørre så mange om legitimasjon. Vinmonopolet har en politikk som sier at de skal spørre alle under 25 år om legitimasjon

Strategi og løsning


Reklamebyrået TRY/APT ble gitt i oppdrag å utvikle en ny og kreativ idé som var egnet til å fange oppmerksomhet. Det var viktig at kommunikasjonen ble oppfattet som morsom og uhøytidelig, og at budskapet skapte en interesse i målgruppen for å vise legitimasjon uten å bruke «pekefinger».


Kommunikasjonen som TRY/APT kom opp med kombinerer innsatsen for å få enda flere til å vise legitimasjon uoppfordret, med å gi et viktig bidrag til arbeidet med å bevare biene. Hver gang en kunde mellom 18 og 25 år viser legitimasjon på eget initiativ, gir Vinmonopolet en liten sum penger til Norges Birøkterlag. Dette kommuniseres på en morsom måte ved å spille på ungdoms sosiale samvittighet.


For å nå målgruppen på en effektiv måte med et begrenset budsjett gjennom en relativt lang kampanjeperiode, fokuserte vi på kun digitale medier – både betalte, fortjente og egne medier. I enkelte mediekanaler ble det utarbeidet «skreddersydde» kreative formater for å gi ekstra oppmerksomhet. I tillegg til Vinmonopolets egen kampanjeside, som ble flittig delt av målgruppen på Twitter og Facebook, ble det også gjennomført aktiviteter på Vinmonopolets Facebook-sider.


I butikken fikk de som viste legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne. Dette hadde en god viral effekt og «Vinmonopol-bien» ble hyppig delt av målgruppen på Instagram – med over 1000 bilder i den første kampanjeperioden.

Resultater

  • I 2014 viste 2 356 144 uoppfordret legitimasjon. Dette er en økning på 12 prosent og godt over målet på 10 prosent
  • Egne målinger Vinmonopolet foretar via TNS Gallup viser et sjeldent høyt engasjement rundt kampanjen hos målgruppen
  • Høyt engasjement blant Vinmonopolets ansatte
SHARE:
close

Utfordring

Storo Storsenter er et av de ledende kjøpesentrene i Oslo – der kundene primært kommer fra nærområdet. Siden konkurransen i markedet er hard, og publikum generelt oppfatter sentrene som generiske, kan det være vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. I tillegg er det voksende omfanget av netthandel en utfordring som påvirker sentrenes besøkstall.


I forbindelse med Storo Storsenters 30-årsjubileum i oktober 2014 ble det fremmet et ønske om å gjøre denne feiringen spesiell. Kjøpesentrene har en rekke forskjellige markeringer i løpet av året, og det er derfor krevende å skille seg ut i rekken av anledninger. Hovedutfordringen knyttet til et «30-årsjubileum» var derfor å differensiere Storo Storsenter og øke antallet besøkende.

Mål

Det ble utformet følgende målsetninger:

  • Hovedmål for selve kampanjeuken var en økning på 10 prosent i omsetning
  • Det sekundære målet var å forbedre engasjementet på Facebook-siden, samt å oppnå 5 prosent flere følgere i løpet av kampanjeperioden
  • Et tredje mål var å påvise Facebooks evne som markedsføringskanal for å drive salg for butikken Hansen & Dysvik gjennom et spesialtilbud

Strategi og løsning

Gjennom et engasjerende konsept både i sosiale medier og på senteret, utviklet vi en aktivering med en «fair share of madness!». Som et strategisk grep for å øke oppmerksomheten og involveringen av kundene, ble det lansert en lavterskels-quiz på Facebook. Førstepremien var 30 sekunder gratis shopping i valgfri butikk på selve jubileumsdagen. Formålet med denne ideen var å la forbrukerne få leke seg og interagere med merkevaren Storo Storsenter.

Vi utarbeidet en digital kommunikasjonsstrategi med vekt på Facebook. Reklamebyrået fikk ansvaret for posting av alle innlegg, mens MEC tok på seg alt av annonsering. Noe av budsjettet ble investert i printmedier, men uten pris- og tilbudskommunikasjon. Formidlingen av tilbud ble kun gjort på Storos Facebook-side og via flyere på senteret.
Quizdeltagelsen ble drevet frem med innlegg på Facebook, Instagram, Storos hjemmeside, samt bannerannonseringen gjennom Xaxis’ retargeting-program og Google Adwords. I tillegg ble det satt opp en egen quiz-stand på senteret for å gi konkurransen et ekstra gir de to siste dagene i jubileumsuken.

Resultater

Kampanjen skapte stor trafikk på Storos Facebook-side, og tilbakemeldingene og kommentarene var utelukkende positive. Dette er resultatene som ble oppnådd:

  • 25 prosent økning i omsetning i løpet av kampanjeuken sammenlignet med 2012. Isolert sett var lørdagen den beste dagen i året inkludert julehandelen
  • 9 prosent flere Facebook-tilhengere i perioden – dette uten å kjøpe fans
  • I alt 9 500 unike deltagere var med på quizen
  • Hansen & Dysvik oppnådde en omsetningsøkning på 286 prosent
  • I de påfølgende ukene av 2014 hadde senteret en økning på 5 prosent i omsetning

Alle tall er sammenlignet med samme periode i 2013.

SHARE:
close