Seertiden øker under tv-strid! » MEC Norway

DJLT Animation
  • Nyheter
    Nyheter
  • Publikasjoner
    Publikasjoner
  • Søk
    Søk

Nyheter

go
1 / 10

Publikasjoner

go
1 / 3
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og trender fra The South by Southwest Interactive Festival i Texas 2016.

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport oppsummerer fjorårets trender og key...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad Week 2015 i NY.

Download

Seertiden øker under tv-strid!
04/02/2016

Unge ser mer tv med svarte TVNorge-skjermer.

Etter at det ble brudd i forhandlingene mellom Discovery Networks Norway og Canal Digital, hvor konsekvensen var at Canal Digital stengte deres 13 kanaler ute for 1 million husstander har det vært et overveldende fokus på denne saken. Det er klart at det er dramatisk når det går så langt som det er gått nå, men hvilke konsekvenser har dette for TV-seeingen totalt sett?


Det er mange «baksetesjåfører» som er ute og uttaler seg i media, for å spå konsekvensene av dette bruddet. La oss ta et skritt til siden og se hvordan det har gått nå som DNN sine kanaler er ute. Ser vi på dekningen totalt sett blant Personer 12+, er det så godt som ingen endring om vi sammenligner seeingen mandag og tirsdag med tilsvarende periode de siste ukene. For sammenligningens del er tallene kun «live» og ikke med opptaksseeingen. NRK har en liten vekst i dekningen, TV2-gruppen øker sin daglige dekning med 7,5 %-poeng, DNN halverer nesten sin daglige dekning, MTG går noe tilbake (men denne uken er det ikke håndball-EM) og Nat Geo-gruppen øker sin dekning. Med andre ord holder kommersielle-TV på sin posisjon også med et sterkt redusert DNN.

 

Graf 1

Det har vært mye spekulering i pressen om hvordan dette kommer til å slå ut for de yngste TV-seerene. Påstanden har vært at de yngste målgruppene nå vil flytte bort fra lineær-TV og konsumere levende bilder via digitale plattformer. Det er klart at vi har sett denne tendensen over tid, at strømmetjenester tar en større og større del av hva vi konsumerer av levende bilder.


Men har denne konflikten påvirket seeingen blant Personer 20-29 år? Svaret på det er ja, men på en positiv måte! Ser vi på den daglige dekningen til Personer 20-29 år var denne mandag og tirsdag i forrige uke på 57,4 %, den har økt denne uken til 62,1 %, en vekst på nesten 5 %-poeng! DNN er den klart største kanalgruppen i denne målgruppen, så det er sånn sett overraskende at det er kommet en vekst i denne målgruppen nå, i stedet for en tilbakegang. Det kan heller ikke forklares med at det noen store lanseringer, som kan gi store utslag. NRK har en liten vekst, men det er de kommersielle som virkelig har vokst i denne målgruppen. Den kanalgruppen som har størst prosentvis vekst er Nat Geo-gruppen, som i forrige uke hadde en daglig dekning på 5,9 %. De har økt sin daglige dekning med 100 % og har nå en daglig dekning på 12 %!

Graf 2

Ser vi på antall minutter denne målgruppen konsumerer av TV, har også dette økt. Forrige uke så personer mellom 20 og 29 år i snitt 96 minutter på TV hver dag, denne uken har de i snitt sett 103 minutter. Påstanden om at de unge «ser ikke lenger på TV», kan vi vel legge død inntil videre. Det har vært mye fokus på TV i media de siste dagene, som muligens kan forklare veksten vi ser i TV-markedet. 

Seertiden øker under tv-strid!
close
 

Utfordring

Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

  •  God smak
  •  God kvalitet
  •  Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav


Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet – både i dybde og bredde – samt å etablere en unik differensiering i markedet.

Mål

I lys av markedsanalysen utformet vi sammen med Lofotenprodukt en todelt målsetning:

  • Få mer synlighet og økt uhjulpet kjennskap fra 6 til 17 prosent i 2013
  • Styrke koblingen mellom merkevaren og verdier som «rett fra havet», «ekte og naturlige råvarer», «høyt fiskeinnhold» og «velsmakende»

Strategi og løsning

Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.

Resultat

  • Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap
  • Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook. Reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube
  • Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien «Smarte kampanjer
  • Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent
SHARE:
close

Utfordring


Hvert år har Vinmonopolet informasjonskampanjer som skal bidra til å styrke merkevaren og vise at de tar samfunnsansvar. Vinmonopolet har et særlig ansvar for å innrette sin virksomhet i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven. Dette konkrete caset omhandler legitimasjonskampanjene i 2014 og i februar og mars 2015.


Med svært begrensede budsjetter var hovedutfordringen å kommunisere denne type budskap på en effektiv måte, samt skape riktig gjennomslagskraft i en målgruppe som i utgangspunktet ikke liker å bli fortalt hva de bør gjøre og ikke bør gjøre.

Mål

 

  • Øke andel ungdom som viser legitimasjon uoppfordret når de besøker Vinmonopolet med 10 prosent sammenlignbar periode året før
  • Vise samfunnsansvar overfor den øvrige befolkningen
  • Gjøre hverdagen til de ansatte på Vinmonopolet lettere, siden de da slippet å spørre så mange om legitimasjon. Vinmonopolet har en politikk som sier at de skal spørre alle under 25 år om legitimasjon

Strategi og løsning


Reklamebyrået TRY/APT ble gitt i oppdrag å utvikle en ny og kreativ idé som var egnet til å fange oppmerksomhet. Det var viktig at kommunikasjonen ble oppfattet som morsom og uhøytidelig, og at budskapet skapte en interesse i målgruppen for å vise legitimasjon uten å bruke «pekefinger».


Kommunikasjonen som TRY/APT kom opp med kombinerer innsatsen for å få enda flere til å vise legitimasjon uoppfordret, med å gi et viktig bidrag til arbeidet med å bevare biene. Hver gang en kunde mellom 18 og 25 år viser legitimasjon på eget initiativ, gir Vinmonopolet en liten sum penger til Norges Birøkterlag. Dette kommuniseres på en morsom måte ved å spille på ungdoms sosiale samvittighet.


For å nå målgruppen på en effektiv måte med et begrenset budsjett gjennom en relativt lang kampanjeperiode, fokuserte vi på kun digitale medier – både betalte, fortjente og egne medier. I enkelte mediekanaler ble det utarbeidet «skreddersydde» kreative formater for å gi ekstra oppmerksomhet. I tillegg til Vinmonopolets egen kampanjeside, som ble flittig delt av målgruppen på Twitter og Facebook, ble det også gjennomført aktiviteter på Vinmonopolets Facebook-sider.


I butikken fikk de som viste legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne. Dette hadde en god viral effekt og «Vinmonopol-bien» ble hyppig delt av målgruppen på Instagram – med over 1000 bilder i den første kampanjeperioden.

Resultater

  • I 2014 viste 2 356 144 uoppfordret legitimasjon. Dette er en økning på 12 prosent og godt over målet på 10 prosent
  • Egne målinger Vinmonopolet foretar via TNS Gallup viser et sjeldent høyt engasjement rundt kampanjen hos målgruppen
  • Høyt engasjement blant Vinmonopolets ansatte
SHARE:
close

Utfordring

Storo Storsenter er et av de ledende kjøpesentrene i Oslo – der kundene primært kommer fra nærområdet. Siden konkurransen i markedet er hard, og publikum generelt oppfatter sentrene som generiske, kan det være vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. I tillegg er det voksende omfanget av netthandel en utfordring som påvirker sentrenes besøkstall.


I forbindelse med Storo Storsenters 30-årsjubileum i oktober 2014 ble det fremmet et ønske om å gjøre denne feiringen spesiell. Kjøpesentrene har en rekke forskjellige markeringer i løpet av året, og det er derfor krevende å skille seg ut i rekken av anledninger. Hovedutfordringen knyttet til et «30-årsjubileum» var derfor å differensiere Storo Storsenter og øke antallet besøkende.

Mål

Det ble utformet følgende målsetninger:

  • Hovedmål for selve kampanjeuken var en økning på 10 prosent i omsetning
  • Det sekundære målet var å forbedre engasjementet på Facebook-siden, samt å oppnå 5 prosent flere følgere i løpet av kampanjeperioden
  • Et tredje mål var å påvise Facebooks evne som markedsføringskanal for å drive salg for butikken Hansen & Dysvik gjennom et spesialtilbud

Strategi og løsning

Gjennom et engasjerende konsept både i sosiale medier og på senteret, utviklet vi en aktivering med en «fair share of madness!». Som et strategisk grep for å øke oppmerksomheten og involveringen av kundene, ble det lansert en lavterskels-quiz på Facebook. Førstepremien var 30 sekunder gratis shopping i valgfri butikk på selve jubileumsdagen. Formålet med denne ideen var å la forbrukerne få leke seg og interagere med merkevaren Storo Storsenter.

Vi utarbeidet en digital kommunikasjonsstrategi med vekt på Facebook. Reklamebyrået fikk ansvaret for posting av alle innlegg, mens MEC tok på seg alt av annonsering. Noe av budsjettet ble investert i printmedier, men uten pris- og tilbudskommunikasjon. Formidlingen av tilbud ble kun gjort på Storos Facebook-side og via flyere på senteret.
Quizdeltagelsen ble drevet frem med innlegg på Facebook, Instagram, Storos hjemmeside, samt bannerannonseringen gjennom Xaxis’ retargeting-program og Google Adwords. I tillegg ble det satt opp en egen quiz-stand på senteret for å gi konkurransen et ekstra gir de to siste dagene i jubileumsuken.

Resultater

Kampanjen skapte stor trafikk på Storos Facebook-side, og tilbakemeldingene og kommentarene var utelukkende positive. Dette er resultatene som ble oppnådd:

  • 25 prosent økning i omsetning i løpet av kampanjeuken sammenlignet med 2012. Isolert sett var lørdagen den beste dagen i året inkludert julehandelen
  • 9 prosent flere Facebook-tilhengere i perioden – dette uten å kjøpe fans
  • I alt 9 500 unike deltagere var med på quizen
  • Hansen & Dysvik oppnådde en omsetningsøkning på 286 prosent
  • I de påfølgende ukene av 2014 hadde senteret en økning på 5 prosent i omsetning

Alle tall er sammenlignet med samme periode i 2013.

SHARE:
close