GroupM inngår samarbeid med IBM om kunstig intelligens » MEC Norway

DJLT Animation
  • Nyheter
    Nyheter
  • Publikasjoner
    Publikasjoner
  • Søk
    Søk
prev
next
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og...

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming...

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad...

Download

"A Month in Media" - septemberutgaven

"A Month in Media" - septemberutgaven

01/10/2015 01/10/2015

Les om syv aktuelle temaer i MECs...

Download

Fast Take: Blokkering av innhold i iOS 9

Fast Take: Blokkering av innhold i iOS 9

11/09/2015 11/09/2015

MEC analyserer Apple's annonserte...

Download

FAST TAKE: APPLE-LANSERING, SEPT 2015

FAST TAKE: APPLE-LANSERING, SEPT 2015

10/09/2015 10/09/2015

MEC oppsummerer de viktigste nyhetene fra Apple-lanseringen, og implikasjoner for merkevarer.

MEC oppsummerer de viktigste nyhetene fra Apple-lanseringen, og implikasjoner for merkevarer.

Download

SPOTLIGHT ON PROXIMITY

SPOTLIGHT ON PROXIMITY

07/08/2015 07/08/2015

En utforsking av utviklingen av data-drevet hyperlokal media.

En utforsking av utviklingen av data-drevet hyperlokal media.

Download

SPOTLIGHT ON ECOMMERCE

SPOTLIGHT ON ECOMMERCE

20/07/2015 20/07/2015

E Commerce muligheter for FMCG merkevare ift. salg og merkevarebygging.

E Commerce muligheter for FMCG merkevare ift. salg og merkevarebygging.

Download

MEC@CANNES KEY TAKEAWAYS 2015

MEC@CANNES KEY TAKEAWAYS 2015

29/06/2015 29/06/2015

Trender, temaer og sitater fra årets...

Download

Review Preview No. 5: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 5: «Transforming...

17/04/2015 17/04/2015

MEC gir årlig ut sin...

Download

Nyheter

go
1 / 10

Publikasjoner

go
1 / 3
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og trender fra The South by Southwest Interactive Festival i Texas 2016.

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport oppsummerer fjorårets trender og key...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad Week 2015 i NY.

Download

GroupM inngår samarbeid med IBM om kunstig intelligens
18/01/2017

MEC er en del av mediebyrågruppen GroupM, som i Norge også består av mediebyråene Mindshare, Mediacom, Mediaplus og Maxus. Nå har GroupM på Nordisk nivå inngått et samarbeid med IBM, der man har som formål å bruke kunstig intelligens i blant annet medieplanlegging og annonsering. Målet med samarbeidet er å gjøre reklame mer relevant for forbrukerne og mer verdifullt for annonsører.

Samarbeidet innebærer bruk av IBMs tjeneste for kunstig intelligens, Watson, og plattformen Bluemix til å forbedre bruken av Big Data.

Watson er en kunstig intelligens bygget på maskinlæring som er i stand til å analysere og tolke alle former for strukturert og ustrukturert data (herunder tekst, bilder, lyd og video).

Gjennom IBMs Bluemix-plattform, som Watson er en del av, er det mulig å blant annet bygge opp applikasjoner.

Watson kan analysere data på nye måter. For eksempel kan programvaren, basert på psykologisk og lingvistisk teori, analysere oppslag på sosiale medier, og ut fra ordvalg, tone og setningskonstruksjoner kategorisere våre verdier og personlighetstrekk.

Gjennom Watson får vi muligheter til å utvikle løsninger som har potensiale til å skape merverdi hos kundene gjennom personifisering i digitale kampanjestrategier.

GroupM Danmark har brukt Watson Analytics til å øke konverteringsrater med opptil 50%

Vi har testet Watsons maskinlæring og kognitive algoritmer for å få mer innsikt i resultatene ut fra faktorer som målretning, timing og plassering. Resultatet viser imponerende vekst i konverteringsraten. Du kan lese mer her.

– Dataen er den samme som den hele tiden har vært, men vi blir bedre til å ta mer intelligente beslutninger på bakgrunn av den, sier Baltazar Ozosnek, sjef for marketing-teknologi hos GroupM Danmark til finans.dk

Han sier videre: – Dette betyr ikke at vi kommer ikke til å bruke mindre tid på kundene våre. Når vi optimerer de manuelle prosessene, vil det frigi tid, som vi kan bruke på optimering av strategien og kampanjen.

Samarbeidet med IBM er et nordisk initiativ, og vi ønsker å bygge kompetanse innen dette fagfeltet også i Norge. Vi planlegger workshops på nyåret. Mer informasjon om dette kommer senere, og du kommer garantert til å høre mer fra oss i MEC og GroupM om Watson i året som kommer.

GroupM inngår samarbeid med IBM om kunstig intelligens
close
 

Utfordring

Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

  •  God smak
  •  God kvalitet
  •  Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav


Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet – både i dybde og bredde – samt å etablere en unik differensiering i markedet.

Mål

I lys av markedsanalysen utformet vi sammen med Lofotenprodukt en todelt målsetning:

  • Få mer synlighet og økt uhjulpet kjennskap fra 6 til 17 prosent i 2013
  • Styrke koblingen mellom merkevaren og verdier som «rett fra havet», «ekte og naturlige råvarer», «høyt fiskeinnhold» og «velsmakende»

Strategi og løsning

Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.

Resultat

  • Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap
  • Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook. Reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube
  • Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien «Smarte kampanjer
  • Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent
SHARE:
close

Utfordring


Hvert år har Vinmonopolet informasjonskampanjer som skal bidra til å styrke merkevaren og vise at de tar samfunnsansvar. Vinmonopolet har et særlig ansvar for å innrette sin virksomhet i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven. Dette konkrete caset omhandler legitimasjonskampanjene i 2014 og i februar og mars 2015.


Med svært begrensede budsjetter var hovedutfordringen å kommunisere denne type budskap på en effektiv måte, samt skape riktig gjennomslagskraft i en målgruppe som i utgangspunktet ikke liker å bli fortalt hva de bør gjøre og ikke bør gjøre.

Mål

 

  • Øke andel ungdom som viser legitimasjon uoppfordret når de besøker Vinmonopolet med 10 prosent sammenlignbar periode året før
  • Vise samfunnsansvar overfor den øvrige befolkningen
  • Gjøre hverdagen til de ansatte på Vinmonopolet lettere, siden de da slippet å spørre så mange om legitimasjon. Vinmonopolet har en politikk som sier at de skal spørre alle under 25 år om legitimasjon

Strategi og løsning


Reklamebyrået TRY/APT ble gitt i oppdrag å utvikle en ny og kreativ idé som var egnet til å fange oppmerksomhet. Det var viktig at kommunikasjonen ble oppfattet som morsom og uhøytidelig, og at budskapet skapte en interesse i målgruppen for å vise legitimasjon uten å bruke «pekefinger».


Kommunikasjonen som TRY/APT kom opp med kombinerer innsatsen for å få enda flere til å vise legitimasjon uoppfordret, med å gi et viktig bidrag til arbeidet med å bevare biene. Hver gang en kunde mellom 18 og 25 år viser legitimasjon på eget initiativ, gir Vinmonopolet en liten sum penger til Norges Birøkterlag. Dette kommuniseres på en morsom måte ved å spille på ungdoms sosiale samvittighet.


For å nå målgruppen på en effektiv måte med et begrenset budsjett gjennom en relativt lang kampanjeperiode, fokuserte vi på kun digitale medier – både betalte, fortjente og egne medier. I enkelte mediekanaler ble det utarbeidet «skreddersydde» kreative formater for å gi ekstra oppmerksomhet. I tillegg til Vinmonopolets egen kampanjeside, som ble flittig delt av målgruppen på Twitter og Facebook, ble det også gjennomført aktiviteter på Vinmonopolets Facebook-sider.


I butikken fikk de som viste legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne. Dette hadde en god viral effekt og «Vinmonopol-bien» ble hyppig delt av målgruppen på Instagram – med over 1000 bilder i den første kampanjeperioden.

Resultater

  • I 2014 viste 2 356 144 uoppfordret legitimasjon. Dette er en økning på 12 prosent og godt over målet på 10 prosent
  • Egne målinger Vinmonopolet foretar via TNS Gallup viser et sjeldent høyt engasjement rundt kampanjen hos målgruppen
  • Høyt engasjement blant Vinmonopolets ansatte
SHARE:
close

Utfordring

Storo Storsenter er et av de ledende kjøpesentrene i Oslo – der kundene primært kommer fra nærområdet. Siden konkurransen i markedet er hard, og publikum generelt oppfatter sentrene som generiske, kan det være vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. I tillegg er det voksende omfanget av netthandel en utfordring som påvirker sentrenes besøkstall.


I forbindelse med Storo Storsenters 30-årsjubileum i oktober 2014 ble det fremmet et ønske om å gjøre denne feiringen spesiell. Kjøpesentrene har en rekke forskjellige markeringer i løpet av året, og det er derfor krevende å skille seg ut i rekken av anledninger. Hovedutfordringen knyttet til et «30-årsjubileum» var derfor å differensiere Storo Storsenter og øke antallet besøkende.

Mål

Det ble utformet følgende målsetninger:

  • Hovedmål for selve kampanjeuken var en økning på 10 prosent i omsetning
  • Det sekundære målet var å forbedre engasjementet på Facebook-siden, samt å oppnå 5 prosent flere følgere i løpet av kampanjeperioden
  • Et tredje mål var å påvise Facebooks evne som markedsføringskanal for å drive salg for butikken Hansen & Dysvik gjennom et spesialtilbud

Strategi og løsning

Gjennom et engasjerende konsept både i sosiale medier og på senteret, utviklet vi en aktivering med en «fair share of madness!». Som et strategisk grep for å øke oppmerksomheten og involveringen av kundene, ble det lansert en lavterskels-quiz på Facebook. Førstepremien var 30 sekunder gratis shopping i valgfri butikk på selve jubileumsdagen. Formålet med denne ideen var å la forbrukerne få leke seg og interagere med merkevaren Storo Storsenter.

Vi utarbeidet en digital kommunikasjonsstrategi med vekt på Facebook. Reklamebyrået fikk ansvaret for posting av alle innlegg, mens MEC tok på seg alt av annonsering. Noe av budsjettet ble investert i printmedier, men uten pris- og tilbudskommunikasjon. Formidlingen av tilbud ble kun gjort på Storos Facebook-side og via flyere på senteret.
Quizdeltagelsen ble drevet frem med innlegg på Facebook, Instagram, Storos hjemmeside, samt bannerannonseringen gjennom Xaxis’ retargeting-program og Google Adwords. I tillegg ble det satt opp en egen quiz-stand på senteret for å gi konkurransen et ekstra gir de to siste dagene i jubileumsuken.

Resultater

Kampanjen skapte stor trafikk på Storos Facebook-side, og tilbakemeldingene og kommentarene var utelukkende positive. Dette er resultatene som ble oppnådd:

  • 25 prosent økning i omsetning i løpet av kampanjeuken sammenlignet med 2012. Isolert sett var lørdagen den beste dagen i året inkludert julehandelen
  • 9 prosent flere Facebook-tilhengere i perioden – dette uten å kjøpe fans
  • I alt 9 500 unike deltagere var med på quizen
  • Hansen & Dysvik oppnådde en omsetningsøkning på 286 prosent
  • I de påfølgende ukene av 2014 hadde senteret en økning på 5 prosent i omsetning

Alle tall er sammenlignet med samme periode i 2013.

SHARE:
close