Lesertallene stuper for papiravisene » MEC Norway

DJLT Animation
  • Nyheter
    Nyheter
  • Publikasjoner
    Publikasjoner
  • Søk
    Søk

Nyheter

go
1 / 10

Publikasjoner

go
1 / 3
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og trender fra The South by Southwest Interactive Festival i Texas 2016.

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport oppsummerer fjorårets trender og key...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad Week 2015 i NY.

Download

Lesertallene stuper for papiravisene
28/09/2015 , #Lesertall / #TNSGallup / #Magasin / #Avis

TNS Gallup la i forrige uke frem sin siste magasin- og papiravismåling. Mens nettavisene på mobil øker kraftig, fortsetter papiravisene å falle. Undersøkelsen poengterer at avisene har en nedgang på 10,3 prosent i lesertall. - Dette er en fortsettelse av trenden fra forrige måling, sier Knut-Arne Futsæter, forskningsleder hos TNS Gallup. Lesertallene for magasiner har imidlertid mer stabile resultater.

Totalt er 55 prosent som leser aviser på daglig basis. De store avishusene har den største tilbakegangen med 11,9 prosent, mens de mindre avisene går tilbake med 6,8 prosent. Disse tallene er på mange måter forventet, siden stadig flere mediebrukere benytter mer tid på digitale plattformer. Om man ser på avishusene, er det først og fremst papirlesingen som har den største nedgangen. Undersøkelsen viser også at nettavisene går tilbake – noe som kan skyldes den utfordrende overgangen til betalt redaksjonelt innhold.

- Det som er verdt å legge merke til er at 85 prosent av Norges befolkning er innom norskprodusert stoff daglig, noe som er unikt sammenlignet med andre land, sier Helge Holbæk Hansen, leder av MBL (Mediebedriftenes Landsforening).

Tallene viser at mobil fortsetter å vokse. TNS Gallup måler for første gang alle norske aviser på mobil. Undersøkelsen viser at 41 prosent er innom en eller flere avisnettsteder på mobil hver dag. Dette er veldig høye tall.

Tabloidavisene taper mest

Tabloidavisene VG, Dagbladet og Aftenposten er de store taperne på papir. VG har en nedgang på nesten 120 000 lesere, og fortsetter den negative utviklingen i rasende fart. Dagbladet går ned med 30 000, mens Aftenposten har mistet 70 000 lesere. Likevel har Aftenposten flere lesere enn VG.

Region- og lokalaviser som Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Adresseavisa, Drammens Tidende, Romerikets Blad og Nationen opplever også stor nedgang i lesertall. Noe av årsaken til dette kan skyldes økt konkurranse med nye gratisaviser som Byavisene, men selvsagt tilskrives mesteparten av denne utviklingen dreiningen over til digitalt konsum av nyheter.

Økonomiavisen Dagens Næringsliv går tilbake med 26 000 lesere, mens Finansavisen har stabile lesertall. Tidligere år har nisjepregede aviser vært vinnerne. Det er ikke tilfelle i denne målingen. Nesten alle nisjeaviser opplever nedgang. Spesielt gjelder dette avisene Morgenbladet, Nationen og Dagsavisen. Klassekampen er den eneste som har stabile lesertall.

Bedre tall for magasiner

Magasinbransjen er ikke rammet av den samme leserflukten som papiravisene. TNS Gallups undersøkelse viser stabile lesertall for de samlede titlene. 34 prosent leser minst ett magasin daglig, og hvert magasin blir i snitt lest 3,8 ganger. Sammenlignbare titler har en vekst på 1,9 prosent, men utviklingen er svært ulik på tvers av magasinsegmentene. Ukebladene er nisjifiserte og har et unikt innhold mot forskjellige målgrupper. Overordnet ser vi at livsstils- og kvinneblader går av med seieren, mens tegneserier og innsiktsblader er taperne i denne målingen.

Tallene viser at livsstilsmagasinene øker med hele 10,1 prosent. Kvinnemagasinene forbedres med 6,9 prosent, mens fagblader øker med 4,7 prosent. Forlagene har vært flinke til å følge trendene og produsere relevant innhold som befolkningen er opptatt av. Dette gjelder spesielt helse- og livsstilsblader. Det mest overraskende i denne målingen, er at vi ser en vekst i lesing av kjendisblader som Se og Hør og Her og Nå. Årsaken kan være at slike blader de siste årene har hatt relativ stor tilbakegang i lesere og nå har stabilisert.

Livsstilsmagasiner øker

Forlagene har vært flinke til å bygge opp en god leserskare på digitale flater – noe som gjør at de taper hovedsakelig på print. Tegneseriene mister 7,8 prosent lesere, mens innsiktsmagasiner går ned med 7,2 prosent. Studerer man tallene nærmere ser en at livsstilsmagasiner som Det Nye ShapeUp og Aktiv Trening øker. Typiske kvinnemagasiner som Costume, Tara, KK og Kamille opplever også en vekst. Hjemmet er fremdeles størst i kvinnesegmentet med over 496 000 lesere.

I boligsegmentet har mer eller mindre alle magasinene økt lesertallene. Interiørmagasinet går opp med 55 000 lesere, mens Bonytt øker med 22 000. Foreldremagasinene går tilbake med 8,8 prosent lesere denne målingen. Det blir spennende å se om den samme trenden fortsetter fremover, eller om lesingen av printmagasiner vil stagnere nå når flere magasiner leses digitalt.

På TNS sine hjemmesider finner du magasinbarometeret samt lesertallene for alle papir- og magasintitler som er med i målingene.

Lesertallene stuper for papiravisene
close
 

Utfordring

Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

  •  God smak
  •  God kvalitet
  •  Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav


Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet – både i dybde og bredde – samt å etablere en unik differensiering i markedet.

Mål

I lys av markedsanalysen utformet vi sammen med Lofotenprodukt en todelt målsetning:

  • Få mer synlighet og økt uhjulpet kjennskap fra 6 til 17 prosent i 2013
  • Styrke koblingen mellom merkevaren og verdier som «rett fra havet», «ekte og naturlige råvarer», «høyt fiskeinnhold» og «velsmakende»

Strategi og løsning

Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.

Resultat

  • Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap
  • Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook. Reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube
  • Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien «Smarte kampanjer
  • Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent
SHARE:
close

Utfordring


Hvert år har Vinmonopolet informasjonskampanjer som skal bidra til å styrke merkevaren og vise at de tar samfunnsansvar. Vinmonopolet har et særlig ansvar for å innrette sin virksomhet i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven. Dette konkrete caset omhandler legitimasjonskampanjene i 2014 og i februar og mars 2015.


Med svært begrensede budsjetter var hovedutfordringen å kommunisere denne type budskap på en effektiv måte, samt skape riktig gjennomslagskraft i en målgruppe som i utgangspunktet ikke liker å bli fortalt hva de bør gjøre og ikke bør gjøre.

Mål

 

  • Øke andel ungdom som viser legitimasjon uoppfordret når de besøker Vinmonopolet med 10 prosent sammenlignbar periode året før
  • Vise samfunnsansvar overfor den øvrige befolkningen
  • Gjøre hverdagen til de ansatte på Vinmonopolet lettere, siden de da slippet å spørre så mange om legitimasjon. Vinmonopolet har en politikk som sier at de skal spørre alle under 25 år om legitimasjon

Strategi og løsning


Reklamebyrået TRY/APT ble gitt i oppdrag å utvikle en ny og kreativ idé som var egnet til å fange oppmerksomhet. Det var viktig at kommunikasjonen ble oppfattet som morsom og uhøytidelig, og at budskapet skapte en interesse i målgruppen for å vise legitimasjon uten å bruke «pekefinger».


Kommunikasjonen som TRY/APT kom opp med kombinerer innsatsen for å få enda flere til å vise legitimasjon uoppfordret, med å gi et viktig bidrag til arbeidet med å bevare biene. Hver gang en kunde mellom 18 og 25 år viser legitimasjon på eget initiativ, gir Vinmonopolet en liten sum penger til Norges Birøkterlag. Dette kommuniseres på en morsom måte ved å spille på ungdoms sosiale samvittighet.


For å nå målgruppen på en effektiv måte med et begrenset budsjett gjennom en relativt lang kampanjeperiode, fokuserte vi på kun digitale medier – både betalte, fortjente og egne medier. I enkelte mediekanaler ble det utarbeidet «skreddersydde» kreative formater for å gi ekstra oppmerksomhet. I tillegg til Vinmonopolets egen kampanjeside, som ble flittig delt av målgruppen på Twitter og Facebook, ble det også gjennomført aktiviteter på Vinmonopolets Facebook-sider.


I butikken fikk de som viste legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne. Dette hadde en god viral effekt og «Vinmonopol-bien» ble hyppig delt av målgruppen på Instagram – med over 1000 bilder i den første kampanjeperioden.

Resultater

  • I 2014 viste 2 356 144 uoppfordret legitimasjon. Dette er en økning på 12 prosent og godt over målet på 10 prosent
  • Egne målinger Vinmonopolet foretar via TNS Gallup viser et sjeldent høyt engasjement rundt kampanjen hos målgruppen
  • Høyt engasjement blant Vinmonopolets ansatte
SHARE:
close

Utfordring

Storo Storsenter er et av de ledende kjøpesentrene i Oslo – der kundene primært kommer fra nærområdet. Siden konkurransen i markedet er hard, og publikum generelt oppfatter sentrene som generiske, kan det være vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. I tillegg er det voksende omfanget av netthandel en utfordring som påvirker sentrenes besøkstall.


I forbindelse med Storo Storsenters 30-årsjubileum i oktober 2014 ble det fremmet et ønske om å gjøre denne feiringen spesiell. Kjøpesentrene har en rekke forskjellige markeringer i løpet av året, og det er derfor krevende å skille seg ut i rekken av anledninger. Hovedutfordringen knyttet til et «30-årsjubileum» var derfor å differensiere Storo Storsenter og øke antallet besøkende.

Mål

Det ble utformet følgende målsetninger:

  • Hovedmål for selve kampanjeuken var en økning på 10 prosent i omsetning
  • Det sekundære målet var å forbedre engasjementet på Facebook-siden, samt å oppnå 5 prosent flere følgere i løpet av kampanjeperioden
  • Et tredje mål var å påvise Facebooks evne som markedsføringskanal for å drive salg for butikken Hansen & Dysvik gjennom et spesialtilbud

Strategi og løsning

Gjennom et engasjerende konsept både i sosiale medier og på senteret, utviklet vi en aktivering med en «fair share of madness!». Som et strategisk grep for å øke oppmerksomheten og involveringen av kundene, ble det lansert en lavterskels-quiz på Facebook. Førstepremien var 30 sekunder gratis shopping i valgfri butikk på selve jubileumsdagen. Formålet med denne ideen var å la forbrukerne få leke seg og interagere med merkevaren Storo Storsenter.

Vi utarbeidet en digital kommunikasjonsstrategi med vekt på Facebook. Reklamebyrået fikk ansvaret for posting av alle innlegg, mens MEC tok på seg alt av annonsering. Noe av budsjettet ble investert i printmedier, men uten pris- og tilbudskommunikasjon. Formidlingen av tilbud ble kun gjort på Storos Facebook-side og via flyere på senteret.
Quizdeltagelsen ble drevet frem med innlegg på Facebook, Instagram, Storos hjemmeside, samt bannerannonseringen gjennom Xaxis’ retargeting-program og Google Adwords. I tillegg ble det satt opp en egen quiz-stand på senteret for å gi konkurransen et ekstra gir de to siste dagene i jubileumsuken.

Resultater

Kampanjen skapte stor trafikk på Storos Facebook-side, og tilbakemeldingene og kommentarene var utelukkende positive. Dette er resultatene som ble oppnådd:

  • 25 prosent økning i omsetning i løpet av kampanjeuken sammenlignet med 2012. Isolert sett var lørdagen den beste dagen i året inkludert julehandelen
  • 9 prosent flere Facebook-tilhengere i perioden – dette uten å kjøpe fans
  • I alt 9 500 unike deltagere var med på quizen
  • Hansen & Dysvik oppnådde en omsetningsøkning på 286 prosent
  • I de påfølgende ukene av 2014 hadde senteret en økning på 5 prosent i omsetning

Alle tall er sammenlignet med samme periode i 2013.

SHARE:
close