Kjøp av brandsøkeord i Google » MEC Norway

DJLT Animation
  • Nyheter
    Nyheter
  • Publikasjoner
    Publikasjoner
  • Søk
    Søk

Nyheter

go
1 / 10

Publikasjoner

go
1 / 3
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og trender fra The South by Southwest Interactive Festival i Texas 2016.

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport oppsummerer fjorårets trender og key...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad Week 2015 i NY.

Download

Kjøp av brandsøkeord i Google
22/09/2015 , #Google / #inma / #Søkeresultater / #Adwords / #Brandnavn

Bør jeg kjøpe synlighet i Google søk på mitt eget brandnavn når jeg allerede har den beste synligheten? Det er et interessant spørsmål som ofte kommer opp, men som ikke har et konkret svar. Mye avhenger av bedriftens situasjon, økonomi og bransje.


Bedriftens situasjon

Er bedriften din i en bransje med salg av produkter og/eller tjenester med hyppige kampanjer, flere budskap og innenfor gitte tidsperioder, kan kjøp av brand være en god idé. Gjennom betalt søk har du blant annet mye større muligheter til å gjøre løpende optimeringer på budskap og innhold. Det gjør det mulig å kontinuerlig teste annonser opp mot hverandre for å se hvilken som gir best resultater. Du kan også benytte deg av annonseutvidelser som gir annonseringen din flere muligheter til å øke relevansen gjennom å utvide med relevante nettstedslinker, adresse og telefonnummer.

Er du derimot en bedrift som har liten variasjon på budskap som skal formidles, du har et ganske statisk innhold på hjemmesiden din eller det er lite sesongvariasjon for bransjen, da bør fokus og penger heller legges på andre plattformer eller til optimering av egen hjemmeside.


Betalingsvillighet for spissede budskap

En faktor som spiller en viktig rolle om det er riktig å kjøpe eget brandsøkeord, er om det er verdt å betale mer for å få frem budskapet som formidles i kampanjen, enn synlighet du allerede har gjennom din organiske synlighet.

Eksempel:

Hvis du skal ha en veldig viktig kampanje eller tilbud gående over en kort periode, ville en kampanje i betalt søk generert mye trafikk der du kan bestemme at budskapet i annonseringen er direkte rettet mot kampanjen/tilbudet. Denne annonseringen vil gi kampanjen ekstra oppmerksomhet og derfor også kunne bidra til en større suksess for kampanjen.


Stor fleksibilitet

En stor fordel betalt søk har, som man ikke får organisk, er muligheten til å tidsinnstille annonseringen. Du har også en unik mulighet ved å kunne målrette geografisk for å treffe riktige kunder på riktig sted.

Eksempel:

Du har åpning av din nye butikk som ligger i Fredrikstad, og du vil at kunder som bor i Fredrikstad og Sarpsborg skal få vite om det, men ikke i Moss og Halden. Dine åpningstilbud varer kun fra 16-18 på fredagen den uken. Med denne spesifikke beskrivelsen og kriteriene, vil man ikke kunne gi eksakt budskap og tilbud gjennom vanlig organisk søk. Det er her Betalt søk bør brukes, med sine skreddersydde budskap, geografiske målretting og fleksible tidsinnstillinger.


Muligheter med mobile søk

I dag finnes det veldig mange spennende muligheter med søk fra mobil. Har du for eksempel flere fysiske butikker, restauranter eller hoteller, kan du gjennom kjøp av brand og butikkens fysiske plassering, koblet sammen med Google My Business få annonser som viser det stedet som er nærmest deg når du gjør søket. Dette vil være med på å informere kunden om både annonsens innhold, men også hvor langt det er til nærmeste fysiske plassering. Dette kan være en god måte å drive mer trafikk til din fysiske butikk.


Konkurrenter kjøper ditt merkenavn

Hvis du sliter med at en eller flere av dine konkurrenter kjøper ditt merkenavn på søk, og ikke er villige til å stanse dette, kan løsningen din være å kjøpe betalt annonsering på eget brand. Du vil da på grunn av bedre relevans og landingssider rangere høyere enn dine konkurrenter, og derfor få best og mest synlighet. Det skal sies at mellom de fleste mediebyråer i Norge har vi en såkalt “ gentleman's agreement”, der man har som en uskreven regel at man ikke kjøper brandnavnet til sine konkurrenter.

Hvis en eller flere av settingene over er tilfelle, kan du tilføre annonseringen din mer relevans, oppmerksomhet og bedre utgangspunkt til suksess gjennom kjøp av brandsøkeord.

 

 

Artikkelen finner du også inma.no

For spørsmål til denne artikkelen, vennligst ta kontakt med: 

Kristoffer Andreassen
Search Manager
Mobile: +47 452 19 311
Kristoffer.Andreassen@mecglobal.com

 

Kjøp av brandsøkeord i Google
close
 

Utfordring

Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

  •  God smak
  •  God kvalitet
  •  Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav


Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet – både i dybde og bredde – samt å etablere en unik differensiering i markedet.

Mål

I lys av markedsanalysen utformet vi sammen med Lofotenprodukt en todelt målsetning:

  • Få mer synlighet og økt uhjulpet kjennskap fra 6 til 17 prosent i 2013
  • Styrke koblingen mellom merkevaren og verdier som «rett fra havet», «ekte og naturlige råvarer», «høyt fiskeinnhold» og «velsmakende»

Strategi og løsning

Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.

Resultat

  • Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap
  • Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook. Reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube
  • Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien «Smarte kampanjer
  • Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent
SHARE:
close

Utfordring


Hvert år har Vinmonopolet informasjonskampanjer som skal bidra til å styrke merkevaren og vise at de tar samfunnsansvar. Vinmonopolet har et særlig ansvar for å innrette sin virksomhet i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven. Dette konkrete caset omhandler legitimasjonskampanjene i 2014 og i februar og mars 2015.


Med svært begrensede budsjetter var hovedutfordringen å kommunisere denne type budskap på en effektiv måte, samt skape riktig gjennomslagskraft i en målgruppe som i utgangspunktet ikke liker å bli fortalt hva de bør gjøre og ikke bør gjøre.

Mål

 

  • Øke andel ungdom som viser legitimasjon uoppfordret når de besøker Vinmonopolet med 10 prosent sammenlignbar periode året før
  • Vise samfunnsansvar overfor den øvrige befolkningen
  • Gjøre hverdagen til de ansatte på Vinmonopolet lettere, siden de da slippet å spørre så mange om legitimasjon. Vinmonopolet har en politikk som sier at de skal spørre alle under 25 år om legitimasjon

Strategi og løsning


Reklamebyrået TRY/APT ble gitt i oppdrag å utvikle en ny og kreativ idé som var egnet til å fange oppmerksomhet. Det var viktig at kommunikasjonen ble oppfattet som morsom og uhøytidelig, og at budskapet skapte en interesse i målgruppen for å vise legitimasjon uten å bruke «pekefinger».


Kommunikasjonen som TRY/APT kom opp med kombinerer innsatsen for å få enda flere til å vise legitimasjon uoppfordret, med å gi et viktig bidrag til arbeidet med å bevare biene. Hver gang en kunde mellom 18 og 25 år viser legitimasjon på eget initiativ, gir Vinmonopolet en liten sum penger til Norges Birøkterlag. Dette kommuniseres på en morsom måte ved å spille på ungdoms sosiale samvittighet.


For å nå målgruppen på en effektiv måte med et begrenset budsjett gjennom en relativt lang kampanjeperiode, fokuserte vi på kun digitale medier – både betalte, fortjente og egne medier. I enkelte mediekanaler ble det utarbeidet «skreddersydde» kreative formater for å gi ekstra oppmerksomhet. I tillegg til Vinmonopolets egen kampanjeside, som ble flittig delt av målgruppen på Twitter og Facebook, ble det også gjennomført aktiviteter på Vinmonopolets Facebook-sider.


I butikken fikk de som viste legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne. Dette hadde en god viral effekt og «Vinmonopol-bien» ble hyppig delt av målgruppen på Instagram – med over 1000 bilder i den første kampanjeperioden.

Resultater

  • I 2014 viste 2 356 144 uoppfordret legitimasjon. Dette er en økning på 12 prosent og godt over målet på 10 prosent
  • Egne målinger Vinmonopolet foretar via TNS Gallup viser et sjeldent høyt engasjement rundt kampanjen hos målgruppen
  • Høyt engasjement blant Vinmonopolets ansatte
SHARE:
close

Utfordring

Storo Storsenter er et av de ledende kjøpesentrene i Oslo – der kundene primært kommer fra nærområdet. Siden konkurransen i markedet er hard, og publikum generelt oppfatter sentrene som generiske, kan det være vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. I tillegg er det voksende omfanget av netthandel en utfordring som påvirker sentrenes besøkstall.


I forbindelse med Storo Storsenters 30-årsjubileum i oktober 2014 ble det fremmet et ønske om å gjøre denne feiringen spesiell. Kjøpesentrene har en rekke forskjellige markeringer i løpet av året, og det er derfor krevende å skille seg ut i rekken av anledninger. Hovedutfordringen knyttet til et «30-årsjubileum» var derfor å differensiere Storo Storsenter og øke antallet besøkende.

Mål

Det ble utformet følgende målsetninger:

  • Hovedmål for selve kampanjeuken var en økning på 10 prosent i omsetning
  • Det sekundære målet var å forbedre engasjementet på Facebook-siden, samt å oppnå 5 prosent flere følgere i løpet av kampanjeperioden
  • Et tredje mål var å påvise Facebooks evne som markedsføringskanal for å drive salg for butikken Hansen & Dysvik gjennom et spesialtilbud

Strategi og løsning

Gjennom et engasjerende konsept både i sosiale medier og på senteret, utviklet vi en aktivering med en «fair share of madness!». Som et strategisk grep for å øke oppmerksomheten og involveringen av kundene, ble det lansert en lavterskels-quiz på Facebook. Førstepremien var 30 sekunder gratis shopping i valgfri butikk på selve jubileumsdagen. Formålet med denne ideen var å la forbrukerne få leke seg og interagere med merkevaren Storo Storsenter.

Vi utarbeidet en digital kommunikasjonsstrategi med vekt på Facebook. Reklamebyrået fikk ansvaret for posting av alle innlegg, mens MEC tok på seg alt av annonsering. Noe av budsjettet ble investert i printmedier, men uten pris- og tilbudskommunikasjon. Formidlingen av tilbud ble kun gjort på Storos Facebook-side og via flyere på senteret.
Quizdeltagelsen ble drevet frem med innlegg på Facebook, Instagram, Storos hjemmeside, samt bannerannonseringen gjennom Xaxis’ retargeting-program og Google Adwords. I tillegg ble det satt opp en egen quiz-stand på senteret for å gi konkurransen et ekstra gir de to siste dagene i jubileumsuken.

Resultater

Kampanjen skapte stor trafikk på Storos Facebook-side, og tilbakemeldingene og kommentarene var utelukkende positive. Dette er resultatene som ble oppnådd:

  • 25 prosent økning i omsetning i løpet av kampanjeuken sammenlignet med 2012. Isolert sett var lørdagen den beste dagen i året inkludert julehandelen
  • 9 prosent flere Facebook-tilhengere i perioden – dette uten å kjøpe fans
  • I alt 9 500 unike deltagere var med på quizen
  • Hansen & Dysvik oppnådde en omsetningsøkning på 286 prosent
  • I de påfølgende ukene av 2014 hadde senteret en økning på 5 prosent i omsetning

Alle tall er sammenlignet med samme periode i 2013.

SHARE:
close