Julegavesøkene starter tidligere enn du tror! » MEC Norway

DJLT Animation
  • Nyheter
    Nyheter
  • Publikasjoner
    Publikasjoner
  • Søk
    Søk

Nyheter

go
1 / 10

Publikasjoner

go
1 / 3
MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

MEC@SXSWi: Key takeaways & trends 2016

18/03/2016 18/03/2016

MEC oppsummerer 6 hovedtrekk og trender fra The South by Southwest Interactive Festival i Texas 2016.

Download

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

MEC@MWC: Key takeaway & trends 2016

29/02/2016 29/02/2016

MEC oppsummerer 5 hovedtrekk og trender fra Mobile World Congress 2016 i Barcelona.

Download

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

Review Preview No. 6: «Transforming Marketing»

17/02/2016 17/02/2016

MEC sin «Review/Preview»-rapport oppsummerer fjorårets trender og key...

Download

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

MEC@ ADVERTISING WEEK: KEY TAKEAWAYS

14/10/2015 14/10/2015

MEC oppsummerer hovedtrekkene fra Ad Week 2015 i NY.

Download

Julegavesøkene starter tidligere enn du tror!
18/12/2014

Stadig flere benytter nettet i forbindelse med julehandelen – ikke bare for å handle men også for å søke etter produkter, anmeldelser og tips for å få relevant kunnskap om ulike produkter. Netthandel vokste i 2013 fire ganger så mye som tradisjonell handel, noe som understreker viktigheten av å aktivt jobbe med å øke synlighet på nett. Mange bransjer opplever en enorm etterspørsel i desember måned, og søk fra mobil står for 50% av de samlede søkene i mange kategorier!

På søk etter riktig julegave
Julehandel-relaterte søk begynner for alvor å øke rundt uke 48. Her har Black Friday de siste årene vært «startkicket», og denne fredagen har også begynt å få fotfeste i Norge. Likevel er det ikke før de siste dagene før jul, dvs. i slutten av uke 50 og uke 51, at søk virkelig tar av og søksmengden på julerelatert produkter på sitt maksimale. Som et eksempel har kategorier som smykker og klokker, elektronikk, klær og leker en gjennomsnittlig økning i søksmengde på ca. 30% i denne perioden ifølge Google.

Så hva betyr dette for aktører i markedet? Jo, i realiteten betyr dette at en for å ta ut best mulig effekt av julehandelen så må en starte søkeoptimaliseringen for julehandelen fra starten av Q4, siden interessen tiltar allerede fra september.

Kvinner er ute i god tid – menn venter
Vi antar at det i hovedsak er kvinner som drar opp søksmengden på relevante søkeord allerede fra september. I andre enden kan man se at søkeord som kategoriseres under "gifts", "jewelry" og "perfumes & fragrances" har desidert høyest søkevolum siste uke før julaften, noe man kan anta at menn har stor skyld i, da disse kan kategoriseres som "last minute panic"-søk. Vår antagelse om at kvinner er tidligere ute bygger på at kvinner gjør mer research om gaven til menn, enn hva menn gjør om gaven til kvinner når vi studerer generiske søk-termer som; «til henne» og «til han».

Start julesesongen umiddelbart etter høstferien
Julehandelen er inndelt i fire faser når det gjelder søk; research, innkjøp, sluttspurt og salg. I de tre første handler det i hovedsak om økende mengde søk, hvor det starter i september og topper seg i midten av desember, før salg topper seg rundt 2 uker før julaften. I tillegg topper julegavesøk seg hver søndag og mandag i ukene før jul. Søkene etter salg starter allerede før jul, så her må man ha en klar strategi for hvordan dette skal håndteres for å få en god eksekvering.

Det er forøvrig ikke noe nytt at kunder gjør store mengder research før de kjøper et produkt både på nett og i butikk. Hele 68% av nordmenn sier at søk er den viktigste kilden når man planlegger kjøp av varer på nettet. Samtidig sier 7 av 10 under 34 år at de ofte eller iblant bruker mobilen til å søke informasjon når de allerede står i en butikk, ifølge Google. Dette stiller store krav til synlighet på nett med fokus på at kunden enkelt skal kunne finne den informasjonen de ønsker.

Tenk flere plattformer
Kundene bruker søk og nettsider til å orientere seg om produkter til alle døgnets tider på desktop og mobil. Det er derfor viktig å tenke både cross-device og cross-channel for å kunne plukke opp all trafikken. Fler og fler ønsker å gjøre julehandelen på nett, og her prioriterer nordmenn sikker og rask levering fordi vi ofte er ute i siste liten. Det viser seg at nordmenn er trofaste kunder når det kommer til netthandel – 70% av forbrukernes siste nettkjøp blir gjort i butikker de har handlet i tidligere.

Sett av tilstrekkelig budsjett til søk
Det er viktig å forstå at selv om julegavesøk starter tidlig, venter mange med å handle til siste liten. Dette betyr at det er viktig å opprettholde innsatsen man gjør i julene hele veien fra september og ut desember for at forbrukerne ikke skal glemme deres produkter. Det er mange som ikke vet hva de ser etter når de handler julegaver, dette gjør at generiske ord er viktig og man må forstå at forbrukeren søker inspirasjon og informasjon i denne perioden.

Netthandlene øker og mobilen blir viktigere i alle faser. Flere kjøper via mobil hvis det har sjansen til dette og mengden søk fra mobile enheter fortsetter bare å øke. Ved hjelp av søk og synlighet på nett har man muligheten til å holde butikken åpen 24/7 og man vil redusere tapte inntekter ved å ha informasjonen kundene søker etter, tilgjengelig på nett. Husk derfor å sette av tilstrekkelig med budsjett til søk for å være klar for den økte trafikken rundt julehandelen.

Som Google selv sier; "Er man ikke synlig på nett, kan man like godt sette kroken på døra!"

Julegavesøkene starter tidligere enn du tror!
close
 

Utfordring

Filosofien til Lofotenprodukt har alltid vært rettet mot fisk og naturlige råvarer. Fra lanseringen i 2003 og frem til 2012 fokuserte markedsføringen primært på produktdesign, og tok i liten grad for seg tradisjonell merkevarebygging. Gjennom omfattende undersøkelser og analyser av marked, forbruker og merkevarens posisjon, kunne MEC konstatere tre sterke drivere for Lofoten:

  •  God smak
  •  God kvalitet
  •  Stor trygghet i forhold til sitt nordnorske opphav


Innsiktsarbeidet avdekket også at merket ble oppfattet som ukjent blant forbrukerne. I en brandbuilding-kontekst var hovedutfordringene derfor å skape større tydelighet – både i dybde og bredde – samt å etablere en unik differensiering i markedet.

Mål

I lys av markedsanalysen utformet vi sammen med Lofotenprodukt en todelt målsetning:

  • Få mer synlighet og økt uhjulpet kjennskap fra 6 til 17 prosent i 2013
  • Styrke koblingen mellom merkevaren og verdier som «rett fra havet», «ekte og naturlige råvarer», «høyt fiskeinnhold» og «velsmakende»

Strategi og løsning

Basert på MECs innsiktsarbeid utviklet reklamebyrået TRY/APT en ny kommunikasjonsplattform som skulle fremme merkevarens identitet, fordeler og unike egenskaper. I den anledning ble konseptet «Hold i torsken» utarbeidet for å skape økt oppmerksomhet. Valget falt på TV som den primære kanalen i introduksjonskampanjen, da hovedformålet var å sikre høy dekning og frekvens. Det var samtidig avgjørende å ha et visuelt medium som eksponerte både logo og emballasje, slik at folk raskt kunne oppdage Lofotenprodukt i butikkene.

I kampanjeperioden ble Facebook aktivt brukt, noe som var spesielt vellykket under sykkelrittet Artic Race of Norway. Langs sykkelruten sto både ansatte og Lofoten-venner med hver sin torsk under armen. Dette fikk stor oppmerksomhet på TV og i andre kanaler. På den måten dekket kampanjen både betalte, egen og fortjente medier.

Resultat

  • Uhjulpet kjennskap økte fra 6 til 24 prosent i løpet av de første fire månedene av kampanjen. Dette brakte Lofoten fra sjuende til andreplass i uhjulpet kjennskap
  • Konseptet «Hold i torsken» ble kronet med Gullfisken i 2015. I tillegg fikk konseptet en sterk profilering på Facebook. Reklamen fikk over 90 000 visninger på YouTube
  • Anfo Effekt kåret kampanjen til den med beste innsikt, samt en tredjeplass i kategorien «Smarte kampanjer
  • Salget økte med 54,2 prosent i verdi og hele kategorien vokste med 4,7 prosent
SHARE:
close

Utfordring


Hvert år har Vinmonopolet informasjonskampanjer som skal bidra til å styrke merkevaren og vise at de tar samfunnsansvar. Vinmonopolet har et særlig ansvar for å innrette sin virksomhet i tråd med alkoholpolitiske målsetninger og i samsvar med vinmonopolloven og alkoholloven. Dette konkrete caset omhandler legitimasjonskampanjene i 2014 og i februar og mars 2015.


Med svært begrensede budsjetter var hovedutfordringen å kommunisere denne type budskap på en effektiv måte, samt skape riktig gjennomslagskraft i en målgruppe som i utgangspunktet ikke liker å bli fortalt hva de bør gjøre og ikke bør gjøre.

Mål

 

  • Øke andel ungdom som viser legitimasjon uoppfordret når de besøker Vinmonopolet med 10 prosent sammenlignbar periode året før
  • Vise samfunnsansvar overfor den øvrige befolkningen
  • Gjøre hverdagen til de ansatte på Vinmonopolet lettere, siden de da slippet å spørre så mange om legitimasjon. Vinmonopolet har en politikk som sier at de skal spørre alle under 25 år om legitimasjon

Strategi og løsning


Reklamebyrået TRY/APT ble gitt i oppdrag å utvikle en ny og kreativ idé som var egnet til å fange oppmerksomhet. Det var viktig at kommunikasjonen ble oppfattet som morsom og uhøytidelig, og at budskapet skapte en interesse i målgruppen for å vise legitimasjon uten å bruke «pekefinger».


Kommunikasjonen som TRY/APT kom opp med kombinerer innsatsen for å få enda flere til å vise legitimasjon uoppfordret, med å gi et viktig bidrag til arbeidet med å bevare biene. Hver gang en kunde mellom 18 og 25 år viser legitimasjon på eget initiativ, gir Vinmonopolet en liten sum penger til Norges Birøkterlag. Dette kommuniseres på en morsom måte ved å spille på ungdoms sosiale samvittighet.


For å nå målgruppen på en effektiv måte med et begrenset budsjett gjennom en relativt lang kampanjeperiode, fokuserte vi på kun digitale medier – både betalte, fortjente og egne medier. I enkelte mediekanaler ble det utarbeidet «skreddersydde» kreative formater for å gi ekstra oppmerksomhet. I tillegg til Vinmonopolets egen kampanjeside, som ble flittig delt av målgruppen på Twitter og Facebook, ble det også gjennomført aktiviteter på Vinmonopolets Facebook-sider.


I butikken fikk de som viste legitimasjon uoppfordret en kjærlighet på pinne. Dette hadde en god viral effekt og «Vinmonopol-bien» ble hyppig delt av målgruppen på Instagram – med over 1000 bilder i den første kampanjeperioden.

Resultater

  • I 2014 viste 2 356 144 uoppfordret legitimasjon. Dette er en økning på 12 prosent og godt over målet på 10 prosent
  • Egne målinger Vinmonopolet foretar via TNS Gallup viser et sjeldent høyt engasjement rundt kampanjen hos målgruppen
  • Høyt engasjement blant Vinmonopolets ansatte
SHARE:
close

Utfordring

Storo Storsenter er et av de ledende kjøpesentrene i Oslo – der kundene primært kommer fra nærområdet. Siden konkurransen i markedet er hard, og publikum generelt oppfatter sentrene som generiske, kan det være vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. I tillegg er det voksende omfanget av netthandel en utfordring som påvirker sentrenes besøkstall.


I forbindelse med Storo Storsenters 30-årsjubileum i oktober 2014 ble det fremmet et ønske om å gjøre denne feiringen spesiell. Kjøpesentrene har en rekke forskjellige markeringer i løpet av året, og det er derfor krevende å skille seg ut i rekken av anledninger. Hovedutfordringen knyttet til et «30-årsjubileum» var derfor å differensiere Storo Storsenter og øke antallet besøkende.

Mål

Det ble utformet følgende målsetninger:

  • Hovedmål for selve kampanjeuken var en økning på 10 prosent i omsetning
  • Det sekundære målet var å forbedre engasjementet på Facebook-siden, samt å oppnå 5 prosent flere følgere i løpet av kampanjeperioden
  • Et tredje mål var å påvise Facebooks evne som markedsføringskanal for å drive salg for butikken Hansen & Dysvik gjennom et spesialtilbud

Strategi og løsning

Gjennom et engasjerende konsept både i sosiale medier og på senteret, utviklet vi en aktivering med en «fair share of madness!». Som et strategisk grep for å øke oppmerksomheten og involveringen av kundene, ble det lansert en lavterskels-quiz på Facebook. Førstepremien var 30 sekunder gratis shopping i valgfri butikk på selve jubileumsdagen. Formålet med denne ideen var å la forbrukerne få leke seg og interagere med merkevaren Storo Storsenter.

Vi utarbeidet en digital kommunikasjonsstrategi med vekt på Facebook. Reklamebyrået fikk ansvaret for posting av alle innlegg, mens MEC tok på seg alt av annonsering. Noe av budsjettet ble investert i printmedier, men uten pris- og tilbudskommunikasjon. Formidlingen av tilbud ble kun gjort på Storos Facebook-side og via flyere på senteret.
Quizdeltagelsen ble drevet frem med innlegg på Facebook, Instagram, Storos hjemmeside, samt bannerannonseringen gjennom Xaxis’ retargeting-program og Google Adwords. I tillegg ble det satt opp en egen quiz-stand på senteret for å gi konkurransen et ekstra gir de to siste dagene i jubileumsuken.

Resultater

Kampanjen skapte stor trafikk på Storos Facebook-side, og tilbakemeldingene og kommentarene var utelukkende positive. Dette er resultatene som ble oppnådd:

  • 25 prosent økning i omsetning i løpet av kampanjeuken sammenlignet med 2012. Isolert sett var lørdagen den beste dagen i året inkludert julehandelen
  • 9 prosent flere Facebook-tilhengere i perioden – dette uten å kjøpe fans
  • I alt 9 500 unike deltagere var med på quizen
  • Hansen & Dysvik oppnådde en omsetningsøkning på 286 prosent
  • I de påfølgende ukene av 2014 hadde senteret en økning på 5 prosent i omsetning

Alle tall er sammenlignet med samme periode i 2013.

SHARE:
close